Vägen genom bibeln i Mongoliet

av | 12/12/2019 | Asien, Utlandsmission

Detta vittnesbörd kommer från pastor Haku*, japansk missionär i Mongoliet.

– Som barn började jag lyssna på TWR:s kortvågssändningar från Guam. Jag hörde på evangeliet som förkunnades i radion och trodde att det var sant. Genom att lyssna på programmet gav jag mitt liv till Kristus. Som ung troende skickades jag ut till landsbygden i Japan. Det var en avlägsen plats med väldigt få människor och ännu färre kristna. Jag hade inte så mycket bibelstudiematerial med mig, så varje dag lyssnade jag på det japanska programmet, Vägen genom bibeln som TWR sände, berättar Haku.

Det var 90-tal och Gud öppnade en dörr för Haku att nå ut med evangeliet till det mongoliska folket.

-En utmaning är att Mongoliet till ytan är ett mycket stort land. Det är väldigt svårt att nå varje område i detta land. Jag bad, ”Herre, hur ska jag kunna nå mongolerna här?” Min erfarenhet från den japanska landsbygden fick mig att inse att radion borde vara det bästa sättet att nå människor i Mongoliet. Ett radioprogram skulle kunna ge sund undervisning i kristen tro och är en god källa för biblisk undervisning. Jag tänkte för mig själv, ”Om radioprogrammet Vägen genom bibeln finns på det mongoliska språket så skulle det kunna vara väldigt användbart för att kunna nå ut till människor i detta land.”

Haku besökte Vägen genom bibelns websida, men det mongoliska språket fanns inte med på listan för de Nordostasiatiska språken. När det såg ut som om han mött vägs ände vände han sig till Herren i bön.

– Fem dagar senare gick jag in på Vägen genom bibelns websida igen för att kontrollera ytterligare en gång. Jag öppnade exakt samma sida och upptäckte att ett nytt språk hade lagts till. Där fanns nu fem Nordostasiatiska språk: mandarin, kantonesiska, koreanska, japanska … och mongoliska! På bara fem dagar svarade Gud på mina böner.

Haku tror att radiomission är en av de viktigaste verksamheterna i Mongoliet.

– Eftersom jag själv blev en kristen genom TWR:s radiosändningar uppskattar jag verkligen detta underbara arbete. Jag värdesätter Vägen genom bibeln väldigt mycket eftersom jag har fått en stor del av min kunskap i bibeln och mitt kristna liv genom programmet. Vi ber för ert arbete!

*namnet är ändrat

källa: twr

Sök efter ämne eller titel

Sök efter kategori